Dračí Hlídka je česká fantasy hra na hrdiny. Je určena pro 4-6 hráčů starších devíti let. Jde o originální, ryze český projekt. Volně ji inspirovaly klasické RPG hry, především Dračí Doupě, Dungeons & Dragons a Pathfinder.
Hlídka patří mezi stolní hry. K hraní potřebuješ jen dvě kostky, papír a vlastní fantazii. Hraje vždy skupina hráčů (družina). Hráči si zvolí rasu a povolání své postavy a společně vytvoří sehraný tým. Můžeš se stát trpasličím válečníkem nebo obávaným elfím kouzelníkem. Kombinací je obrovské množství a záleží jen na tobě, kterou si vybereš.
Celou hrou vás povede vypravěč (Pán Jeskyně). Ten řídí celé dobrodružství a odehrává všechny cizí postavy, nestvůry i události, které družina na své cestě potká. Ve hrách na hrdiny obecně neexistují limity toho, co může tvá postava dělat. To, jak tvé jednání dopadne vždy vyhodnocuje Pán Jeskyně. Často navíc sehraje svou roli náhoda a to, jak danou situaci odehraješ.
Jak už bylo zmíněno, možnosti hry jsou takřka neomezené. Proto, aby se vše nezvrhlo v pouhé povídání, vznikla pravidla. Jejich cílem není hráče omezovat, ale poskytnout hře nějaký rámec. Na jeho základě pak lze řešit různé herní situace. Řeknou ti také, jak se může vyvíjet tvá postava a obsahují popisy dovedností, kouzel či magických předmětů.
Ani celé knihy textu ti však nevylíčí, jaká hra skutečně je. Proto seber pár kamarádů a pojď to vyzkoušet!
Jak začít hrát
Začít s hraním Hlídky není vůbec složité. Stačí si najít spoluhráče, vzít papír, tužku, kostky a můžeš hrát. Vezměme to ale pěkně popořadě…
Spoluhráči a rekvizity
Abys mohl začít hrát, musíš si nejprve najít spoluhráče. Obvykle potřebuješ aspoň tři nebo čtyři lidi. Také si připrav papír, tužku a dvě kostky: šestistěnnou a desetistěnnou. Kostky budeš potřebovat k tvorbě postavy a hodům rozhodujícím o průběhu boje nebo náhodných událostech.
Pán Jeskyně
Důležitou věcí před hrou je domluva, kdo bude Pán jeskyně (PJ). Je to ten, kdo připravuje hru pro ostatní a kdo dokáže ostatní vtáhnout do příběhu. Není to protivník tvé družiny, ale především nestranný vypravěč. Zná nejlépe svět, do kterého Vás zavede. Je totiž jeho tvůrcem. Jeho slovo je rozhodující. Je to velmi odpovědná role a ne každý si na ní troufne. Pán Jeskyně musí před hrou promyslet dobrodružství a nebo použít některé z těch, která jsou na webu Hlídky.
Tvorba postavy
Promysli si, jakou rasu a povolání si chceš zahrát. Na výběr je jich celá řada. Můžeš být trpaslík, elf nebo třeba půlčík. Můžeš být vyhlášený válečník, čaroděj a nebo alchymista. Následně si pomocí kostky naházíš atributy postavy, které určí, jak jsi silný, obratný a podobně. Navíc si ještě zvolíš dovednosti a zvláštní schopnosti. Pak už jen jméno, a může se začít…
Když máš partu a Pána Jeskyně, nic vás už nezastaví. Můžete začít hrát své první (a určitě ne poslední) dobrodružství!
Prvními krůčky tě provedou »Pravidla pro začátečníky«
Tvá postava
Každá postava ve hře je jedinečná. O tom, jaká bude, rozhoduješ hlavně ty sám. Všechno začíná volbou rasy a povolání.
V Dračí Hlídce najdeš sedm základních ras. Jsou to člověk, půlčík, elf, barbar, obr, gnóm a trpaslík. Každá rasa má nějaké fyzické dispozice. Obři jsou silní a vysocí, gnómové malí a hubení a tak dále. To může částečně ovlivnit jejich předpoklady být úspěšný v některém z povolání. Během hry můžeš samozřejmě narazit i na spousty dalších národů. Více se můžeš dovědět kliknutím na odkaz HERNÍ RASY
Jak už bylo zmíněno, každý dobrodruh má své „povolání“. Nejde o práci v tradičním slova smyslu, ale o profesi hrdiny. Tato základní povolání jsou: válečník, hraničář, zloděj, alchymista, kouzelník a klerik. Každé z nich je úplně jiné a nabízí ti obrovské možnosti. V rámci nich se pak můžeš zaměřit na určitou oblast a dosáhnout speciálního povolání. Je to silná stránka Dračí Hlídky, kterou je skvělé využít. Chceš vědět víc? Klikni zde – HERNÍ POVOLÁNÍ.
Abys dokázal přesně popsat svou postavu, poslouží ti pět základních atributů. Jsou jimi Síla, Odolnost, Obratnost, Inteligence a Charisma. Tyto vlastnosti tvoří základ pro všechny herní akce. Pomáhají určit, jak drsný budeš v boji, nebo zda dokážeš trefit cíl. Stejně tak určují, kolik bude mít tvá postava životů a jak velkou magickou silou bude vládnout.
Nedílnou součástí každého hrdiny jsou jeho dovednosti. Ne každý umí číst nebo plavat. Někdo rozumí bylinám a nebo dokáže poskytnout první pomoc. Každá dovednost má navíc svůj stupeň zvládnutí. Ten určuje, jak dobře danou dovednost ovládáš. To všechno pak rozhoduje o úspěchu či neúspěchu toho, co děláš.
Speciální kategorií jsou pak pro každého dobrodruha zvláštní schopnosti. Čím více dobrodružství projdeš, tím více zvláštních schopností získáš. Na výběr je jich celá řada a jsou specifické pro každé povolání. Díky tomu se i dva kamarádi, kteří začali hru s postavami stejné rasy a povolání, po několika úrovních naprosto liší. Právě zvládnutí určité kombinace zvláštních schopností otevírá cestu ke specializaci. Z klasického kouzelníka se tak můžeš stát mistrem černé magie nebo jako alchymista legendou přes výbušniny.
Každá postava má také svou výzbroj a výstroj. Od meče až po vzácné runové amulety. To všechno dohromady, spolu s charakterem, který postavě vdechneš, pak vytvoří legendu.
Rasy
V pravidlech Dračí Hlídky je popsáno sedm základních herních ras. V herním světě jich samozřejmě potkáš mnohem více. Každá z nich má některé vlastnosti silnější a jiné slabší. Zde je seznam ras, za které můžeš hrát…
Člověk
Lidé jsou nejrozšířenější rasou. Jejich vesnice a usedlosti najdeš prakticky všude. Jsou to právě lidé, kteří nejvíc kácejí lesy a mění je v úrodná pole. Nejsou od přírody v ničem lepší, ani horší než ostatní. Tato univerzálnost je jejich výhodou. Mohou se úspěšně prosadit v jakékoliv profesi. Mezi lidmi se našlo mnoho známých dobrodruhů. Touha po poznávání a dobrodružství je lidem vlastní.
Trpaslík
Trpaslíci jsou pradávná rasa. Jsou jen o trochu vyšší než půlčíci. Bývají však mnohem mohutnější v ramenou a hrudníku. Jejich obličeje zdobí husté obočí a především mohutný vous. Trpaslíci žijí téměř výhradně v horách. Milují zlato a drahé kameny. Jsou to vynikající horníci, kováři a kovotepci, ale hlavně tvrdí a nezdolní protivníci. O jejich válečnících kolují legendy. Mnoho děsivých stvůr padlo pod jejich válečnými kladivy a sekerami.
Elf
Elfové jsou jednou z nejstarších ras. Jsou štíhlí, šlachovití a o trochu menší, než lidé. Mají typické špičaté uši a dlouhé plavé vlasy. Většina lidí si jejich přítomnost spojuje s divokými lesy. Život v přírodě z nich udělal mistry v práci se dřevem. Vychoval z nich šikovné lučištníky, lovce či stopaře. Aby toho nebylo málo, jsou proslulí svou moudrostí a inteligencí. Díky tomu se stali legendami v používání magie. Ti nejlepší čarodějové byli vždy, až na výjimky, z rodu elfů.
Půlčík
Půlčíci jsou malý a veselý nárůdek. Lidem sahají jen do výše pasu. Díky lásce k dobrému jídlu a pití jsou často „dobrácky zakulacení“. Mají mírně špičaté uši a chlupaté nožky. Milují úrodnou krajinu a v úbočích kopců budují své nory. Půlčíci mají rádi svůj klid. Jsou vynikající kuchaři a zahradníci. Jejich nenápadný a trochu nemotorný zjev zakrývá fakt, že jsou poměrně obratní. Několik nejlepších alchymistů či zlodějů patřilo právě k rodu půlčíků.
Gnóm
Gnómové jsou ještě menší než půlčíci. Jsou hubení a ne příliš pohlední. Jejich tvářím dominuje typicky zalomený nos a často i kostěné obroučky brýlí.. Komunity gnómů se drží ve skalních městech dál od civilizace. Díky vysoké obratnosti a inteligenci patří mezi nejlepší mechaniky, kreslíře a konstruktéry. Jejich ochota riskovat a experimentovat dala světu mnoho vynálezů a vzala mnoho gnómů. Zpracování kovů a výroba všemožných užitečných hraček je pro ně hlavním zdrojem obživy.
Barbar
Barbaři (nebo také „Divocí“) jsou vzdálení příbuzní lidí. Oproti lidem jsou však o něco vyšší a silnější. Mají mohutně klenutý hrudník a široké pletence svalů po celém těle. Nežijí ve městech a nestaví kamenné domy. Zdržují se v klanových osadách na úpatích hor a poblíž hvozdů. Barbaři věří v přírodní magii, duchy a staré bohy. Jsou to vynikající lovci, zpracovatelé kůží a stopaři. Války klanů a krevní msta z nich udělala neúprosné bojovníky. Jiní se díky dlouhému životu v přírodě stali skvělými hraničáři.
Obr
Obři nezískali své jméno nadarmo. Jsou mohutní a mnohdy i dvakrát vyšší než lidé. Mají většinou lysou hlavu, které dominuje předsunutá dolní čelist a vystouplé tesáky. Obři žijí většinou ve skalách, nebo poblíž lesů, kde vyhledávají opuštěné jeskyně. To proto, že nemají příliš rádi ostré sluneční světlo. Jsou to nezdolná stvoření, která přežijí téměř cokoliv. Necítí chlad, je těžké jim způsobit bolest a jejich síla je zničující. Nemají potřebu se živit řemeslem a nebo se něčemu učit. Jsou to tvrdí válečníci, kteří neustupují a v boji buď vítězí, nebo umírají.
Povolání
V Dračí Hlídce si můžeš vybrat jedno ze šesti dobrodružných povolání. Každé z nich má jiné speciální schopnosti a umí něco, co ostatní ne. Později ve hře se budeš moci dále specializovat. Získáš tak možnost vybrat si další z tří cest, kterými se chceš vydat. Na začátku však musíš zvolit základní směr.
Válečník
Válečníci jsou silní a tvrdí protivníci. Jeden zkušený válečník dokáže vyřídit desítku lapků. Zkušení bojovníci potyčky nezačínají, ale dokáží je rázně ukončit. Kromě hrubé síly a trénovaného těla ovládají mnoho bojových technik. Poradí si s každou zbraní a umí bojovat v jakékoliv zbroji. Faktem je, že bez dobrého válečníka je úspěch družiny v ohrožení. Kraje jsou divoké a plné nebezpečí.
Hraní této profese není tak složité, jako hraní ostatních povolání. Navíc, hlavně na začátku hry bývá toto povolání naprosto klíčové. Válečníci jsou ti, kteří sklízejí nejvíce slávy a odměn. Nesou také největší rizika. Pokud se jim podaří přežít dostatečně dlouho, stávají se legendami, o kterých se vypráví u večerních ohňů.
Hraničář
Hraničáři jsou větrem ošlehaní tuláci. Často je potkáš na cestách jako průvodce, posly nebo armádní stopaře. Dokonale rozumí přírodě a zvířatům. Patří mezi vyhlášené lovce a lukostřelce. Navíc se dokáží skvěle orientovat v terénu za jakéhokoliv počasí. Každá družina s hraničářem si ušetří mnohá trápení. Umí totiž pomoct zraněným, zajistit jídlo a najít vždy správnou cestu.
Tato profese je skvělou příležitostí pro všechny, kteří spoléhají hlavně na sebe. Hraničář se o sebe dokáže postarat v boji a dokáže také beze stopy zmizet. Když je to potřeba, zvládne zahladit stopy po celé družině a odvést jí do bezpečí. Nikdy nedopustí, aby jeho přátelé hladověli. Mnoho lidí jim také vděčí za záchranu života poté, co jim hraničáři zastavili krvácení nebo ošetřili jiná vážná zranění.
Alchymista
Alchymisté jsou velmi obratní a inteligentní. Hlupáci v tomto oboru umírají rychle, často za doprovodu oslnivých výbuchů. Alchymisté ovládají astrologii, anatomii, chemii i botaniku. Dokáži vyrábět lektvary, trhaviny, kouzelné prsteny i magické svitky. Jejich výrobky jsou pro družinu neocenitelné. Zkušení dobrodruzi si alchymistů velice cení i přes jejich podivínství.
Tato profese je o vynalézavosti a věčném učení. Alchymisté rádi zkoušejí nové věci a tráví spoustu času na cestách za vzácnými ingrediencemi. Často vydají celé své jmění za možnost získat vzácný recept. Každý alchymista sní o tom, že přijde s něčím novým. Něčím, co ho proslaví a co ponese jeho jméno po zbytek věků.
Kouzelník
Kouzelníci mají dar ovládat magickou energii. Je to velmi vzácná schopnost a její zvládnutí vyžaduje léta studia. Roky času strávené v knihách naučí adepty této profese cizím jazykům, písmu i prastarým runám. Vyznají se rovněž v kartografii a kreslení map. Kouzelníci mají moc zvrátit i fatální a neřešitelné situace. Na druhou stranu, jejich moc budí mezi lidmi většinou respekt a strach.
Hraní kouzelnického povolání patří k nejobtížnějším. Tato profese je o dokonalém pochopení magie a kouzel. Špatně vyslovená magická formule může snadno způsobit tragédii. A to nejen pro něj, ale i pro celou družinu. Kouzelníci se těší většinou vysoké úctě a stávají se mluvčími družiny. Berou tak na sebe i odpovědnost za kreslení map a vedení deníku družiny.
Klerik
Klerici jsou oddáni své víře a bohu. Naslouchají mu a plní jeho vůli. Jsou vyškolení v nadpřirozenu, démonice a rituálech. Rozumějí také bylinám a chápou podstatu nemocí. Jsou proto také vyhledávanými léčiteli. Družiny hledají jejich pomoc kdykoliv je potřeba exorcismu, boje s temnými silami nebo požehnání. Aby však nebyl svět jenom černobílý, je třeba říct, že klerici jsou odrazem bohů. Někteří proto slouží temnotě a hrají svou roli v sektách a kultech!
Pro věřící hráče může být tato herní profese obtížná. Může vyžadovat jistou schopnost oprostit se od reálného náboženství a odvahu hrát si. Klerici navíc mohou ve své víře propadat jisté míře fanatismu. Někdy pochopí, že si Bůh přeje něco jiného, než chce družina, a musí konat. Pro družinou jsou však posilou, která si dokáže poradit s bytostmi z jiných světů.
Zloděj
Zloději mají šikovné ruce. Svým šarmem navíc dokáží spolehlivě oslnit společnost. Nemíníme tím jen tupé lapky přepadávající lidi. Jsou to skvělí akrobaté, herci a také svůdníci. Mají talent pracovat s jemnými mechanismy a také padělat. Vyznají se v lidech a nemají problém se obratně vetřít do přízně. Jejich život je neustálé balancování mezi bohatstvím a šibenicí.
Hraní této profese je o určité míře drzosti a dravosti. Dobrý zloděj má vždy plán, ale nebojí se riskovat. Pomáhá si rád novinkami v oboru. Speciální lana, kotvy, či jedy mu rozhodně nejsou cizí. Dokáže mnohdy proniknout tam, kde se ostatní nedostanou. Mnoho záchranných a výzvědných operací uspělo jen díky schopnostem zkušených zlodějů. Zloději jsou tak trochu nevypočitatelnou, ale vítanou posilou.
Herní světy
Dračí Hlídka jsou pravidla hry na hrdiny. Nejsou samostatným světem jako takovým. Neříkají ti, jak se jmenují země, které dobrodruzi navštíví. Nenajdeš v nich ani, jaké bohy vyznávají tamní lidé. Není v nich historie, postavy ani monstra. Jsou to jen pravidla, která musíš na nějaký svět použít.
Pokud hraješ své první dobrodružství, nemusí tě to příliš trápit. Odehrává se totiž často v podzemí. Hráči tam nemají možnost zjistit, co je venku a navíc mají jiné starosti. Postupují v temnotách a musí se vypořádat s monstry.
Později se ale vše změní. Příběhy se začnou spojovat a dávat hlubší smysl. Bude nutné se vracet za lidmi, kteří vás najali. Cestovat na vzdálená místa a orientovat se v mapách. Vědět, kde jsou města a usedlosti, kde můžete doplnit zásoby. To je okamžik, kdy už budete nějaký herní svět potřebovat.
Můžeš využít některý z těch, které vznikly pro Dračí Doupě – třeba Asterion nebo Tariu. Pokud jsi dost zkušený, můžeš si vytvořit i svůj vlastní. Pokud však teprve začínáš, neboj se sáhnout po světě, který jsme pro tebe připravili. Jmenuje se “Domovina” a na webu se o něm můžeš dočíst víc.
Domovina
Domovina je herní svět, který vznikl před více než dvaceti lety. Od té doby se neustále rozvíjí. Díky tomu má bohatou historii, překrásná místa a tajemné příběhy. Stojí za to je prozkoumat a prožít. To by ti jistě potvrdil každý z více jak stovky hráčů, kteří se v něm za ta léta vystřídali.
Svět Domoviny je podobný tomu našemu. Má jedno slunce a jeden měsíc. Rok tu trvá stejně dlouho, jako ten náš. I mnoho dalších věcí je tady stejných. Díky tomu si na něj snadno zvykneš. Hlavnímu kontinentu dominuje obrovský pás velehor, zvaný Středohoří. Najdeš zde i mohutné hvozdy, úrodné pláně a pouště dalekého jihu. Kolem pevniny se v oceánu nachází mnoho ostrovů a ostrůvků. Každý z nich má svá vlastní tajemství a příběhy.
Na pevnině i ostrovech pak najdeš tvory všech možných ras. Jak ty, za které můžeš hrát, tak spoustu jiných, které poznáš jako cizí postavy. Ve hvozdech se potulují entové a poletuchy, ve skalách koboldi a gnómové. Mimoto je zde samozřejmě spousta nebezpečných míst, kde najdeš skřety, obry, gorgóny i draky! Těm se lidé široko daleko vyhýbají.
Celý svět je protkán magií. Vichry many vytrvale dují nad krajinou. V některých místech světa navíc mana vyvěrá přímo ze země. Tato místa pak hrají ve světě zvláště významnou roli. Ať už jde o Věže světla nebo třeba o Strž. Každé toto místo dalo vzniknout příběhům a legendám, které se k Domovině váží. Spousta z nich je pak připravená a ke stažení formou dobrodružství.
Obyvatelé Domoviny také vyznávají různá náboženství. Od víry ve staré bůžky, chránící lesy a potoky, až po úctu k novým bohům. Lidé jim vystavěli mohutné chrámy, stejně jako dávno zapomenuté kamenné oltáře. Tato rozmanitost dává velkou šanci všem, kteří si chtějí zkusit zahrát klerika.
Pokud tě to zaujalo a chceš zkusit hrát s kamarády ve světě Domoviny, neváhej a stáhni si základní texty v sekci KE STAŽENÍ.